Bewerken van MV Mi Amigo

Uit Radiopedia
Waarschuwing: U bent niet aangemeld. Uw IP-adres zal voor iedereen zichtbaar zijn als u wijzigingen op deze pagina maakt. Wanneer u zich aanmeldt of een account aanmaakt, dan worden uw bewerkingen aan uw gebruikersnaam toegeschreven. Daarnaast zijn er andere voordelen.

Deze bewerking kan ongedaan gemaakt worden. Hieronder staat de tekst waarin de wijziging ongedaan is gemaakt. Controleer voor het publiceren of het resultaat gewenst is.

Huidige versie Uw tekst
Regel 22: Regel 22:
De reparaties werden voltooid op 4 februari 1961 en het schip voer naar Ornö, Zweden, waar zij op 6 februari 1961 aankwam. Op die dag kwam er een storm opzetten en werd er een luide knal uit de mast gehoord. De noodzakelijk reparatie aan de isolatoren in de mast werden de volgende dag op de Finnboda-scheepswerf uitgevoerd. Op 21 februari 1961 voer de Bon Jour naar haar ankerplaats en begon het uit te zenden als [[Radio Nord]]. Na enkele dagen moest de Bon Jour terugkeren naar Finnboda voor verdere reparatiewerkzaamheden. Op 1 maart 1961 keerde zij terug op haar ankerplaats.  
De reparaties werden voltooid op 4 februari 1961 en het schip voer naar Ornö, Zweden, waar zij op 6 februari 1961 aankwam. Op die dag kwam er een storm opzetten en werd er een luide knal uit de mast gehoord. De noodzakelijk reparatie aan de isolatoren in de mast werden de volgende dag op de Finnboda-scheepswerf uitgevoerd. Op 21 februari 1961 voer de Bon Jour naar haar ankerplaats en begon het uit te zenden als [[Radio Nord]]. Na enkele dagen moest de Bon Jour terugkeren naar Finnboda voor verdere reparatiewerkzaamheden. Op 1 maart 1961 keerde zij terug op haar ankerplaats.  


Op 2 maart 1961 keurde de Zweedse regering een wet goed die de confiscatie mogelijk maakt van uitzendapparatuur van elk schip dat zich in Zweedse wateren bevind. Vervolgens werd er druk uitgeoefend op de Nicaraguaanse regering om de registratie van het schip in te trekken. Op 8 maart 1961 werd er vanaf de Bon Jour begonnen met uitzenden als Radio Nord. Dit vond plaats vanuit internationale wateren voor de kust van Stockholm. De programma's van Radio Nord werden meestal vooraf aan land opgenomen. De bevoorrading vond plaats vanuit de Zweedse kustplaats Nynäshamn.
Op 2 maart 1961 keurde de Zweedse regering een wet goed die de confiscatie mogelijk maakte van uitzendapparatuur van elk schip dat zich in Zweedse wateren bevind. Vervolgens werd er druk uitgeoefend op de Nicaraguaanse regering om de registratie van het schip in te trekken. Op 8 maart 1961 werd er vanaf de Bon Jour begonnen met uitzenden als Radio Nord. Dit vond plaats vanuit internationale wateren voor de kust van Stockholm. De programma's van Radio Nord werden meestal vooraf aan land opgenomen. De bevoorrading vond plaats vanuit de Zweedse kustplaats Nynäshamn.


=== Magda Maria ===
=== Magda Maria ===
De Bon Jour werd omgevlagd naar Panama en omgedoopt tot Magda Maria. Op 6 december 1961 werd het schip getroffen door een zware storm en zonk bijna. De volgende dag werd ze opgebracht naar Sandhamn, Zweden, voor reparaties van onder andere een kapotte mast. Haar uitzendapparatuur werd niet geconfisceerd, omdat werd erkend dat het binnenlopen van de haven een noodsituatie was. Op 8 maart 1961 keerde de Magda Maria terug naar haar ankerplaats.
Radio Nord stopte met uitzenden op 30 juni 1962. Er was in Zweden een wet aangenomen die Zweden verboodt om zendschepen te bevoorraden of om op te adverteren. Deze wet zou naar verluidt zijn ingebracht om Sovjetpropaganda-schepen te ontmoedigen voor de Zweedse kust. Een soortgelijke wet werd tegelijkertijd door Denemarken aangenomen; beide zijn in werking getreden op 1 augustus 1962. De Deense zeezender [[Radio Mercur]] beëindigde haar uitzendingen op 31 juli 1962. Omdat Radio Nord een maand eerder was gestopt met uitzenden was zij de eerste zeezender die als gevolg van overheidswetgeving het zwijgen werd opgelegd.
Op 4 juli 1962 voer de Magda Maria naar Ferrol, Spanje, waar ze op 2 augustus 1962 aankwam voor een onderhoudsbeurt. Het schip werd vervolgens te koop aangeboden.


=== Mi Amigo ===
=== Mi Amigo ===
Magda Maria werd wederom hernoemd naar Mi Amigo. Ze verliet Ferrol op 14 september 1962 en zette koers naar de monding van de Theems, waar ze een aantal testuitzendingen maakte als Radio LN op 306 meter. Daarna vertrok de Mi Amigo naar Oostende, België, en vervolgens naar Vlissingen, Nederland, waar ze op 11 januari 1963 aankwam. Ze vertrok op 15 januari 1963 uit Vlissingen en werd vervolgens gemeld dat ze op 19 januari in Brest, Frankrijk, moest binnenlopen voor reparaties aan haar stuurinrichting. Op 26 januari 1963 vertrok Mi Amigo vanuit Brest naar Galveston, Texas, waar haar Amerikaanse eigenaren van plan waren om haar om te vormen naar een luxe jacht. Ze arriveerde hier op 4 maart. Naar verluidt zond de Mi Amigo korte tijd uit terwijl ze verankerd was in Galveston. De studio's en zenders werden hier verwijderd als voorbereiding op de voorgenome verbouwing tot een jacht.
Een eerder voorgenomen aankoop door Project Atlanta Ltd, onder leiding van Allan Crawford, was niet door gegaan omdat financiers aarzelden om in het project te investeren als gevolg van de sluiting van Radio Mercur. Het duurde daardoor tot december 1963 voordat Crawford over de benodige financiële middelen beschikte en het schip kon aankopen. De Mi Amigo vertrok op 28 december 1963 vanuit Galveston naar Las Palmas, Spanje, waar ze arriveerde op 30 januari 1964. Op 5 februari 1964 kwam ze aan in Ferrol, Spanje, waar reparaties plaats vonden, inclusief werk gericht op het verbeteren van haar stabiliteit. Op 15 februari 1964 vertrok ze vanuit Ferrol naar Corunna, waar ze op 28 februari 1964 aankwam. Op 3 maart 1964 vertok ze baar naar Greenore, Ierland, waar een 141 voet (43 m) nieuwe zendmast moest worden geplaatst. Een late oplevering van deze mast betekende dat ze pas op 28 maart 1964 Greenore verliet en richting de Theems monding vertrok
Op 21 april 1964 kwam het schip bij Land's End in een storm terecht en raakte de mast beschadigd. De reparatie werd uitgevoerd op zee voor de kust van Falmouth. Op  27 april 1964 arriveerde de Mi Amigo bij Frinton-on-Sea en begon met uitzenden onder de naam [[Radio Atlanta]]. Deze uitzendingen leidden tot klachten van de General Post Office dat het de communicatie stoorde. Als gevolg hiervan trok Panama de registratie van het schip op 7 mei 1964 in. Op 2 juli 1964 ging Radio Atlanta samen met [[Radio Caroline]]. Vanaf de Mi Amigo werd er vanaf dat moment uitgezonden onder de naam Radio Caroline South.
Op 20 januari 1966 brak bij windkracht 8 de ankerketting van de Mi Amigo en begon het schip te drijven. Dit bleef onopgemerkt door de bemanning, die een programma over de zanger Donovan aan het kijken waren. Toen [[Dave Lee Travis]] aan dek ging om de tv-antenne aan te passen merkte hij dat het schip dicht bij de kust was. De Mi Amigo liep bij Frinton-on-Sea op het strand. De bemanning, waaronder de dj's [[Tony Blackburn]], [[Tom Lodge]] en [[Graham Webb]], werden naar het politiebureau van Walton-on-the-Naze gebracht, waar werd meegedeeld dat zij als ''schipbreukelingen en noodlijdende zeelieden'' werden beschouwd en recht op gratis vervangende kleding hadden. Een winkelier werd overgehaald om vroeg te openen zodat de bemanning gekleed konden worden en accommodatie werd voor hen geregeld in een hotel.
Pogingen van de sleepboot Titan om het schip los te trekken waren zonder succes. Op 21 januari 1966 slaagde de kapitein van de Mi Amigo erin haar weer vlot te krijgen. De Mi Amigo vertrok naar Nederland om bij de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij te worden gerepateerd. Tijdens deze periode zond Radio Caroline South uit vanaf de Cheeta 2, het voormalige zendschip van de zeezender Radio Syd. Op 5 april 1966 waren de reparaties gereed en op 16 april 1966 hervatte Radio Caroline South haar uitzendingen vanaf de Mi Amigo.
Op 6 april 1966 was het station alweer uit de lucht door en kortstluiting in de antenne. Omdat er door een storm geen technici aan boord gebracht konden worden hebben de dj's aan boord het probleem zelf opgelost.
Op 15 augustus 1967 werd de ''Marine & Broadcasting (Offences) Act'' van kracht en kom er niet meer getenderd worden vanuit Engeland. Dit gebeurde vanaf dat moment vanuit Nederland. Op 3 maart 1968 verscheen sleepboot Titan naast de Mi Amigo en Radio Caroline South moest stoppen met uitzenden. De Mi Amigo werd naar Amsterdam gesleept en aan de ketting gelegd omdat er een schuld voor de tendering was van £ 30.000.


==Omroepgeschiedenis==
==Omroepgeschiedenis==
Regel 113: Regel 95:
[http://broadcasting-fleet.com/m-v-bon-jour-magda-maria-mi-amigo/ The Broadcasting Fleet]
[http://broadcasting-fleet.com/m-v-bon-jour-magda-maria-mi-amigo/ The Broadcasting Fleet]


{{beginnetje}}
[[Categorie:Zendschip|Mi Amigo]]
[[Categorie:Zendschip|Mi Amigo]]
Let op: alle bijdragen aan Radiopedia worden geacht te zijn vrijgegeven onder de Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen (zie Radiopedia:Auteursrechten voor details). Als u niet wilt dat uw tekst door anderen naar believen bewerkt en verspreid kan worden, kies dan niet voor "Pagina opslaan".
Hierbij belooft u ons tevens dat u deze tekst zelf hebt geschreven of overgenomen uit een vrije, openbare bron.
Gebruik geen materiaal dat beschermd wordt door auteursrecht, tenzij u daarvoor toestemming hebt!

Beantwoord de onderstaande vraag om deze pagina te bewerken (meer informatie):

Annuleren Hulp bij bewerken (opent in een nieuw venster)