Radio Nord: verschil tussen versies

Uit Radiopedia
(clean up)
k (Robot: bronfix)
Regel 14: Regel 14:
De Fins-Zweedse [[Jack S. Kotschack]] besloot in 1959, in navolging van [[Radio Mercur]] een zeezender te starten en vond twee Amerikaanse zakenmannen, Rob Thompson en Gorden Mc Lendon, bereid het project te financieren.<ref name="Offshore Radio"/> In november 1959 werd de [[MV Mi Amigo|MS Olga]] gekocht, een vrachtschip dat oorspronkelijk ''SS Magaretha'' heette. Op 30 mei 1960 kwam het schip aan in de haven van Hamburg, alwaar het werd omgebouwd tot zendschip. De Duitse autoriteiten kregen lucht van het project en informeerden de organisatie over het bestaan van een wet uit 1930 die het verbiedt een radiostation op te starten, te onderhouden en uit te baten zonder toestemming van de autoriteiten.<ref name="Offshore Radio"/> Men besloot om naar de haven van het Deense Kopenhagen uit te wijken. De ''MS Olga'' was ondertussen herdoopt in [[MV Mi Amigo|MS Bon Jour]].<ref name="Offshore Radio"/> In de haven van Kopenhagen werden twee 10&nbsp;kW zenders geplaatst en werd ook de 125 voet hoge mast geïnstalleerd.
De Fins-Zweedse [[Jack S. Kotschack]] besloot in 1959, in navolging van [[Radio Mercur]] een zeezender te starten en vond twee Amerikaanse zakenmannen, Rob Thompson en Gorden Mc Lendon, bereid het project te financieren.<ref name="Offshore Radio"/> In november 1959 werd de [[MV Mi Amigo|MS Olga]] gekocht, een vrachtschip dat oorspronkelijk ''SS Magaretha'' heette. Op 30 mei 1960 kwam het schip aan in de haven van Hamburg, alwaar het werd omgebouwd tot zendschip. De Duitse autoriteiten kregen lucht van het project en informeerden de organisatie over het bestaan van een wet uit 1930 die het verbiedt een radiostation op te starten, te onderhouden en uit te baten zonder toestemming van de autoriteiten.<ref name="Offshore Radio"/> Men besloot om naar de haven van het Deense Kopenhagen uit te wijken. De ''MS Olga'' was ondertussen herdoopt in [[MV Mi Amigo|MS Bon Jour]].<ref name="Offshore Radio"/> In de haven van Kopenhagen werden twee 10&nbsp;kW zenders geplaatst en werd ook de 125 voet hoge mast geïnstalleerd.


Op [[20 december]] [[1960]] verliet het zendschip 's morgens de haven van Kopenhagen. Door problemen met de antenne en de zendmast moest het schip op [[25 december]] [[1960]] opnieuw een haven aandoen.<ref name="Offshore Radio"/> Er werd nu gekozen voor een Finse scheepswerf, maar de Finse overheid verbood het om herstelwerkzaamheden uit te voeren op haar grondgebied. De scheepswerf wou zijn contract nakomen en zo werden de werken uitgevoerd op volle zee, in internationale wateren.  
Op 20 december 1960 verliet het zendschip 's morgens de haven van Kopenhagen. Door problemen met de antenne en de zendmast moest het schip op 25 december 1960 opnieuw een haven aandoen.<ref name="Offshore Radio"/> Er werd nu gekozen voor een Finse scheepswerf, maar de Finse overheid verbood het om herstelwerkzaamheden uit te voeren op haar grondgebied. De scheepswerf wou zijn contract nakomen en zo werden de werken uitgevoerd op volle zee, in internationale wateren.  


Uiteindelijk ging de ''MV Bon Jour'' op [[6 februari]] [[1961]] voor anker nabij Orno. De zendertechnicus schakelde de zenders aan maar de isolatoren begaven het, waardoor het schip wederom een haven moest aandoen.<ref name="Offshore Radio"/> Nadat de reparaties waren uitgevoerd testte men de zender gedurende enkele seconden vanuit de haven. Eén van de volgende nachten deed men dit opnieuw, maar nu gedurende drie uur. De Zweedse autoriteiten geloofden niet dat het signaal vanaf de ''MV Bon Jour'' kon komen, omdat de zender verzegeld werd als het schip een haven aandeed. De bemanning had echter een manier gevonden om die zegels te overbruggen.<ref name="Offshore Radio"/>
Uiteindelijk ging de ''MV Bon Jour'' op 6 februari 1961 voor anker nabij Orno. De zendertechnicus schakelde de zenders aan maar de isolatoren begaven het, waardoor het schip wederom een haven moest aandoen.<ref name="Offshore Radio"/> Nadat de reparaties waren uitgevoerd testte men de zender gedurende enkele seconden vanuit de haven. Eén van de volgende nachten deed men dit opnieuw, maar nu gedurende drie uur. De Zweedse autoriteiten geloofden niet dat het signaal vanaf de ''MV Bon Jour'' kon komen, omdat de zender verzegeld werd als het schip een haven aandeed. De bemanning had echter een manier gevonden om die zegels te overbruggen.<ref name="Offshore Radio"/>


Op [[21 februari]] [[1961]], als de het schip weer in volle zee was, vonden de eerste testuitzendingen plaats op 606&nbsp;kHz. Door interferentie van Radio Lyon uit Frankrijk, die uitzond via 602&nbsp;kHz, besloot men om op dezelfde frequentie uit te zenden, waarmee de storing was verdwenen.<ref name="Offshore Radio"/>
Op 21 februari 1961, als de het schip weer in volle zee was, vonden de eerste testuitzendingen plaats op 606&nbsp;kHz. Door interferentie van Radio Lyon uit Frankrijk, die uitzond via 602&nbsp;kHz, besloot men om op dezelfde frequentie uit te zenden, waarmee de storing was verdwenen.<ref name="Offshore Radio"/>


Op [[8 maart]] [[1961]] om 10:00 uur startten de officiële uitzendingen van Radio Nord. Het station werd snel populair en het kende geen problemen tot [[2 december]] [[1961]]. Een zware storm sloeg die dag de [[MV Mi Amigo|MV Magda Maria]], zoals het schip inmiddels heette, van zijn anker. De motoren wilden niet starten en het schip sloeg op drift. Pas om 17:00 uur stopte men de programma's, zodat iedereen kon meehelpen het zendschip te redden. Uiteindelijk kreeg men de motor weer draaiend. Het schip en de zendmast hadden echter behoorlijke schade opgelopen.<ref name="Offshore Radio"/>
Op 8 maart 1961 om 10:00 uur startten de officiële uitzendingen van Radio Nord. Het station werd snel populair en het kende geen problemen tot 2 december 1961. Een zware storm sloeg die dag de [[MV Mi Amigo|MV Magda Maria]], zoals het schip inmiddels heette, van zijn anker. De motoren wilden niet starten en het schip sloeg op drift. Pas om 17:00 uur stopte men de programma's, zodat iedereen kon meehelpen het zendschip te redden. Uiteindelijk kreeg men de motor weer draaiend. Het schip en de zendmast hadden echter behoorlijke schade opgelopen.<ref name="Offshore Radio"/>


Na reparaties in de haven van Sandhamn kon de ''MV Magda Maria'' op [[8 december]] [[1961]] terug naar volle zee. Naast de vooraf opgenomen programma's waren er nu ook live nieuwsuitzendingen te beluisteren. Door de populariteit en de daaraan verbonden inkomsten, werd het plan opgevat om naast de popmuziek, die via de middengolfzender werd uitgezonden, ook lichte muziek te brengen via de FM. Het plan werd echter niet uitgewerkt door de komst van de anti-zeezenderwet. Op [[30 juni]] [[1962]] besloot de Radio Nord directie de uitzendingen te staken.<ref name="Offshore Radio"/>
Na reparaties in de haven van Sandhamn kon de ''MV Magda Maria'' op 8 december 1961 terug naar volle zee. Naast de vooraf opgenomen programma's waren er nu ook live nieuwsuitzendingen te beluisteren. Door de populariteit en de daaraan verbonden inkomsten, werd het plan opgevat om naast de popmuziek, die via de middengolfzender werd uitgezonden, ook lichte muziek te brengen via de FM. Het plan werd echter niet uitgewerkt door de komst van de anti-zeezenderwet. Op 30 juni 1962 besloot de Radio Nord directie de uitzendingen te staken.<ref name="Offshore Radio"/>


==Muziek gebruikt voor Tunes, Jingles, Promo's en Fillers==
==Muziek gebruikt voor Tunes, Jingles, Promo's en Fillers==

Versie van 1 apr 2013 18:15

Radio Nord
Jack kotschak-radio-nord.jpg
Startdatum 8 maart 1961
Einddatum 30 juni 1962
Land Zweden
Frequentie 602 khz

Radio Nord was een Zweedse zeezender die uitzond van 8 maart 1961 tot 30 juni 1962.

Geschiedenis

De Fins-Zweedse Jack S. Kotschack besloot in 1959, in navolging van Radio Mercur een zeezender te starten en vond twee Amerikaanse zakenmannen, Rob Thompson en Gorden Mc Lendon, bereid het project te financieren.[1] In november 1959 werd de MS Olga gekocht, een vrachtschip dat oorspronkelijk SS Magaretha heette. Op 30 mei 1960 kwam het schip aan in de haven van Hamburg, alwaar het werd omgebouwd tot zendschip. De Duitse autoriteiten kregen lucht van het project en informeerden de organisatie over het bestaan van een wet uit 1930 die het verbiedt een radiostation op te starten, te onderhouden en uit te baten zonder toestemming van de autoriteiten.[1] Men besloot om naar de haven van het Deense Kopenhagen uit te wijken. De MS Olga was ondertussen herdoopt in MS Bon Jour.[1] In de haven van Kopenhagen werden twee 10 kW zenders geplaatst en werd ook de 125 voet hoge mast geïnstalleerd.

Op 20 december 1960 verliet het zendschip 's morgens de haven van Kopenhagen. Door problemen met de antenne en de zendmast moest het schip op 25 december 1960 opnieuw een haven aandoen.[1] Er werd nu gekozen voor een Finse scheepswerf, maar de Finse overheid verbood het om herstelwerkzaamheden uit te voeren op haar grondgebied. De scheepswerf wou zijn contract nakomen en zo werden de werken uitgevoerd op volle zee, in internationale wateren.

Uiteindelijk ging de MV Bon Jour op 6 februari 1961 voor anker nabij Orno. De zendertechnicus schakelde de zenders aan maar de isolatoren begaven het, waardoor het schip wederom een haven moest aandoen.[1] Nadat de reparaties waren uitgevoerd testte men de zender gedurende enkele seconden vanuit de haven. Eén van de volgende nachten deed men dit opnieuw, maar nu gedurende drie uur. De Zweedse autoriteiten geloofden niet dat het signaal vanaf de MV Bon Jour kon komen, omdat de zender verzegeld werd als het schip een haven aandeed. De bemanning had echter een manier gevonden om die zegels te overbruggen.[1]

Op 21 februari 1961, als de het schip weer in volle zee was, vonden de eerste testuitzendingen plaats op 606 kHz. Door interferentie van Radio Lyon uit Frankrijk, die uitzond via 602 kHz, besloot men om op dezelfde frequentie uit te zenden, waarmee de storing was verdwenen.[1]

Op 8 maart 1961 om 10:00 uur startten de officiële uitzendingen van Radio Nord. Het station werd snel populair en het kende geen problemen tot 2 december 1961. Een zware storm sloeg die dag de MV Magda Maria, zoals het schip inmiddels heette, van zijn anker. De motoren wilden niet starten en het schip sloeg op drift. Pas om 17:00 uur stopte men de programma's, zodat iedereen kon meehelpen het zendschip te redden. Uiteindelijk kreeg men de motor weer draaiend. Het schip en de zendmast hadden echter behoorlijke schade opgelopen.[1]

Na reparaties in de haven van Sandhamn kon de MV Magda Maria op 8 december 1961 terug naar volle zee. Naast de vooraf opgenomen programma's waren er nu ook live nieuwsuitzendingen te beluisteren. Door de populariteit en de daaraan verbonden inkomsten, werd het plan opgevat om naast de popmuziek, die via de middengolfzender werd uitgezonden, ook lichte muziek te brengen via de FM. Het plan werd echter niet uitgewerkt door de komst van de anti-zeezenderwet. Op 30 juni 1962 besloot de Radio Nord directie de uitzendingen te staken.[1]

Muziek gebruikt voor Tunes, Jingles, Promo's en Fillers

Zie ook

Referenties

  1. a b c d e f g h i Bishop, Gerry (1975), Offshore Radio, Norwich: Iceni Enterprises, ISBN 0904603008